بهترین فیلم های سینمای تاریخی جهان
مجله 24
مرداد ماه 1389
  [ PDF فایل ]  
     
 
توضیح: تعبیر «سینمای تاریخی» مانند فیلم جنگی یا فیلم جاسوسی، همواره از موارد بحث و جدل منتقدان و مورخان سینمایی بوده که آیا بالاخره ژانر محسوب می شود یا مثلاً یکی از زیرژانرهای سینمای حماسی- ماجرایی است؟ در کلیت مناسبات تولیدی سینما، هر وسترن یا مثلاً هر فیلم مربوط به جنگ جهانی اول یا دوم هم به همان امکانات و جامه آرایی و لوکیشن یابی و صحنه پردازی های خاص سینمای تاریخی نیاز دارد. اما در این انتخاب ها، طبعاً فیلم تاریخی را به معنای آثاری گرفته ام که به قرون گذشته نقب می زنند و ضمناً داستان شان به واقعیات تاریخی اشارات ضمنی دارد. و البته این خودش با یکی دیگر از جلوه های این ژانر یعنی فیلم های «لباسی» مانند عصر معصومیت اسکورسیزی یا سنسو/احساس ویسکونتی یا لولا مونتز افولس، متفاوت است.

(به ترتیب سال ساخت)
ایوان مخوف: قسمت دوم (سرگئی آیزنشتاین، 1948)
لورنس عربستان (دیوید لین، 1962)
یوزپلنگ (لوکینو ویسکونتی، 1963)
انجیل به روایت متی (پی یر پائولو پازولینی، 1966)
مردی برای تمام فصول (فرد زینه مان، 1966)
آگوئیره، خشم خدا (ورنر هرتسوگ، 1972)
لانسلو دولاک (روبر برسون، 1974)
بری لیندون (استنلی کوبریک، 1975)
آمادئوس (میلوش فورمن، 1984)
آخرین امپراتور (برتاردو برتولوچی، 1987)
و: اشباح گویا (میلوش فورمن، 2006)
 
     
 
 
  بازیگری   تئاتر   گفتگو   گزارش   مقاله ها   نقد فیلم غیر ایرانی   نقد فیلم ایرانی  
 
صفحه اول
1370 . 1371 . 1372 . 1373 . 1374 . 1375 . 1376 . 1377 . 1378 . 1379 . 1380
1381 . 1382 . 1383 . 1384 . 1385 . 1386 . 1387 . 1388 . 1389 . 1390 . 1391 . 1392 . 1393 . 1394 . 1395 . 1396 . 1397 . 1398 . 1399
 
  تماس   کارنامه   ترین ها   ورزش   دوبله   تک یادداشت ها   مجموعه یادداشت ها  
Copyright © 2012 Amir Pouria Inc. All rights reserved | Best View With 1024*768