در این نظرخواهی که طبق سنت هر ده سال یک بار توسط ماهنامۀ سینمایی فیلم انجام شد، این بار به جای بهزاد رحیمیان که نظرسجی سالهای 68، 78 و 88 را مدیریت میکرد، این کار به عهدۀ شهرام جعفری نژاد گذاشته شد و او از منتقدان خواست دربارۀ یکی از فیلمهای محبوب فهرست خودشان که در مجموع انتخابها نیز رأی بالایی آورده و بین ده فیلم محبوب تاریخ سینمای ایران و جهان قرار گرفته، یادداشتی بنویسد. یادداشت امیر پوریا دربارۀ فیلم "اجارهنشینها" با عنوان "نمایندۀ قانونی ورثۀ سینمای کمدی جهان" در این مجموعه منتشر شد.
هر فهرست، به ترتیب سال ساخت
سینمای ایران (در ده فیلم اول، از هر کارگردان محبوب تنها یک فیلم آمده است):
گزارش (عباس کیارستمی، 1356)، حاجی واشنگتن (علی حاتمی، 1360)، مرگ یزدگرد (بهرام بیضایی، 1360)، دونده... (امیر نادری، 1363)، اجارهنشینها (داریوش مهرجویی، 1365)، ناخدا خورشید (ناصر تقوایی، 1365)، دندان مار (مسعود کیمیایی، 1368)، شوکران (بهروز افخمی، 1378)، دربارۀ الی... (اصغر فرهادی، 1387)، کاناپه (کیانوش عیاری، 1395)
و: خشت و آینه (ابراهیم گلستان، 1344)، کندو (فریدون گله، 1354)، گوزنها (کیمیایی، 1354)، دایرۀ مینا (داریوش مهرجویی، 1356)، باشو غریبۀ کوچک (بیضایی، 1364)، شبح کژدم (عیاری، 1365)، شاید وقتی دیگر (بیضایی، 1366)، بوتیک (حمید نعمت الله، 1382)، گاوخونی (افخمی، 1382)، جدایی نادر از سیمین (فرهادی، 1389)
سینمای جهان (در هر دو فهرست اصلی و بعدی، از هر مؤلف محبوب تنها یک فیلم آمده است):
عشق در بعد از ظهر (بیلی وایلدر، 1954)، دایی جان (ژاک تاتی، 1958)، سرگیجه (آلفرد هیچکاک، 1958)، نشانی از شر (اورسن ولز، 1958)، هشت و نیم (فدریکو فلینی، 1963)، مردی برای تمام فصول (فرد زینه مان، 1966)، بل دوژور (لوئیس بونوئل، 1967)، بچۀ رزمری (رومن پولانسکی، 1968)، آنی هال (وودی آلن، 1977)، آفتاب ابدی ذهن بی آلایش (میشل گوندری، مؤلف: چارلی کافمن، 2004)
و: شرلوک جونیور (باستر کیتون، 1924)، مراکش (جوزف فون اشترنبرگ، 1930)، روزی در مسابقات اسبدوانی (سام وود، مؤلف: برادران مارکس، 1937)، دوش فنگ (چارلی چاپلین، 1939)، هالوها در آکسفورد (آلفرد جِی. گلدینگ، مؤلف: استن لورل و الیور هاردی، 1939)، بودن یا نبودن (ارنست لوبیچ، 1942)، کازابلانکا (مایکل کورتیز، 1943)، ناارادتمند ِ شما (پرستون استرجس، 1948)، نامۀ زنی ناشناس (ماکس افولس، 1948)، دندۀ آدم (جرج کیوکر، 1949)، راشومون (آکیرا کوروساوا، 1950)، انتخاب هابسن (دیوید لین، 1954)، معجزهگر (آرتور پِن، 1962)، مردی که لیبرتی والانس را کشت (جان فورد، 1962)، چترهای شربورگ (ژاک دِمی، 1964)، پرسونا (اینگمار برگمان، 1966)، چه کسی از ویرجینیا وولف میترسد (مایک نیکولز، 1966)، آگراندیسمان (میکل آنجلو آنتونیونی، 1967)، سامورایی (ژان پییر ملویل، 1967)، بوچ کسیدی و ساندنس کید (جرج روی هیل، 1969)، پری میسیسیپی (فرانسوا تروفو، 1969)، پدرخوانده 2 (فرانسیس فورد کاپولا، 1974)، لنی (باب فاس، 1974)، پرواز بر فراز آشیانۀ فاخته (میلوش فورمن، 1975)، دختر خداحافظی (هربرت راس، مؤلف: نیل سایمون، 1977)، مرد کلهپاککنی (دیوید لینچ، 1977)، گاو خشمگین (مارتین اسکورسیزی، 1980)، ایثار (آندری تارکوفسکی، 1986)، ویتنِیل و من (بروس رابینسون، 1987)، نردبان جِیکوب/ پل صراط (آدریان لین، 1990)، روز گرَندهاگ / افسانۀ روز دوم ماه فوریه (هارولد رامیس، 1993)، داستان عامه پسند (کوئنتین تارانتینو، 1994)، لبوفسکی بزرگ (جوئل و ایتن کوئن، 1996)، نجات سرباز رایان (استیون اسپیلبرگ، 1998)، آوازهایی از طبقۀ دوم (روی آندرشون، 2000)، 21 گرم (آلهخاندرو گونزالس ایناریتو، 2003)، ماهی بزرگ/ دروغگوی قهار (تیم برتون، 2003)، پنهان (میشائیل هانکه، 2005)، آدم درست رو راه بده (توماس آلفردسون، 2008)، کپی برابر اصل (عباس کیارستمی، 2010)